Det er okay at prioritere sig selv

Det er okay at prioritere sig selv

Da vi på et tidspunkt spurgte i vores Instagram Story, om nogen ville dele deres historie som løber, var Vibeke en af de første til at melde sig frivilligt.

Vibeke svarede  ja med det samme, men har efterfølgende tænkt meget over, hvad det egentlig var hun gerne vil fortælle. “For i virkeligheden er løb måske slet ikke så betydningsfuldt i mit liv – eller er det?,” fortæller hun kryptisk.

Vibeke er 33 år gammel, gift, mor til to drenge på 5 og 6 år, har fuldtidsjob, er børnefodboldtræner – og så løber hun.

Vibeke har egentlig løbet en smule i mange år, men det var først i 2015, hvor hun efter at have fået børn startede med at gå i fitnesscenter hun igen tog løb op. “Pludselig kunne jeg løbe 5 km på under 25 minutter og så tog ambitionerne fart,” fortæller hun begejstret.

Halvmaratonløber

Da en veninde havde planer om at gennemføre et halvmaraton fik Vibeke blod på tanden til at gøre det samme. “Jeg tilmeldte mig Lillebælt Halvmaraton i 2016 og for at holde dampen oppe henover vinteren 2015/2016 tilmeldte vi os ca. et løb om måneden. Det resulterede i min personligt bedste 10 km til Strandvejsløbet i Middelfart, og jeg gennemførte mit første halvmaraton til Lillebælt i maj 2016 i tiden 1:48.”

Skaden

Vibeke oplevede det som så mange løbere har gjort før hende. Man bliver grebet af egne ambitioner og skal bare løbe hurtigere og længere, uden at tage højde for om kroppen kan følge med. “Det resulterede i en overbelastningsskade i højre knæ,” fortæller hun.

Etape Bornholm blev forsøgt gennemført i 2016, men Vibeke, og hendes knæ, måtte kapitulere efter kun at have gennemført 3 af de i alt 5 etaper.

For at passe på knæet begyndte at cykle på en nyindkøbt racercykel. Dermed kunne hun stadig nyde de ting hun elskede ved løb. Nemlig at komme ud i naturen, lade tankerne flyve og lade benene gøre arbejdet.

Skaden gjorde Vibeke bevidst om hvad det var der motiverede hende. “Det ikke blot selve præstationen ved at løbe, der motiverede mig. Rent mentalt var løb mit frirum og min terapi. Når jeg løb var jeg ikke mor, hustru, kollega eller noget andet. Når jeg løb var jeg bare Vibeke. Det savnede jeg,” fortæller hun.

Efter skaden

Da knæet igen tillod det tilmeldte Vibeke sig  Stiftens Etapeløb på Fyn henover vinteren 2017/2018 og Etape Bornholm 2018.

Prioriteterne havde ændret sig fortæller hun, “Nu blev målet at få flere km i benene, træne klogt og undgå skader, så jeg kunne være klar til at gennemføre Etape Bornholm 2018”. Og det lykkedes!

De 5 etaper på solskinsøen blev gennemført som 80. kvinde. “For første gang lykkedes det mig at løbe negativt split på 10 km, og jeg gjorde det hele 2 gange i den uge. Det var den fedeste følelse og en kæmpe sejr efter et langt skadesforløb,” fortæller Vibeke videre.

Det næste mål

Lige nu befinder Vibeke sig i lidt af et vakuum efter at have nået sit store mål for 2018. Det næste mål er ikke helt på plads og hensynet til det skrøbelige knæ er også med i ligningen.

“Jeg vil hellere løbe kortere distancer (også i træningen) eller serier af løb og undgå overbelastning, så jeg ikke skal holde lang skadespause igen,” fortæller hun.

Ikke alle forstår det

Ud over cykling supplerer Vibeke sin løbetræning med ture i det lokale fitness center hvor især ben- og coreøvelser står på programmet.

Som du nok kan fornemme fylder træning meget i Vibeke’s hverdag, og det er da heller ikke alle der kan forstå at Vibeke prioriterer sin tid som hun gør.

“Det er ikke alle der forstår hvorfor løb er så vigtigt for mig, og hvordan jeg dog orker at komme afsted efter en lang dag, men løbet er mit frirum og selvom det lyder som en kliché, så er jeg sikker på, at det gør mig til et bedre menneske og en bedre mor.”J

“Når jeg løber så flyver tankerne, jeg får bearbejdet frustrationer, reflekterer over dagens oplevelser, får gode ideer og kommer glad hjem. Min mand bakker 100 % op om mit løb og min træning, så der er aldrig sure miner over at jeg stikker i løbeskoene og tager et mentalt break,” fortæller hun.

Følg med på Instagram

“Jeg bruger især min instagram som træningsdagbog og deler mine løbebilleder og min træning for at vise at man godt kan være i fysisk god form, selvom man har fået familie og børn. Jeg er stolt af mine resultater, af at jeg kommer afsted og mærker forbedring og fremgang i udholdenhed og fart.”

“Det vil jeg gerne vise andre. Derudover håber jeg, at jeg kan inspirere andre kvinder og mødre til at snøre løbeskoene og komme afsted, fordi det er okay at prioritere sig selv,” slutter Vibeke af med at fortælle.

Følg Vibeke på instagram hvor hun har profilen @vibekehermann

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Læs også

Julegaver til Løberen

Julegaver til Løberen

Julegaver til Løberen. Vi kommer ikke uden om det. Julen nærmer sig og det er tid til at sende ønskesedlerne ud eller

Sender - En løbemotivator

Sender – En løbemotivator

Sender Clausen er en fyr der er dukket op i mit Instagram feed rigtig ofte. Jeg følger masser af danske løbere på

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag nyheder og gode tilbud fra Danske Løbere

Bemærk!
Efter tilmelding vil du modtage en mail hvor du skal bekræfte din tilmelding